Bewegen tegen werkstress?

Bewegen tegen werkstress?
Wanneer we gestrest zijn en graag willen ontspannen, denken we vaak: rustig aan doen, tv kijken of een puzzel maken. Er zijn ook andere manieren om te leren ontspannen, zoals mindfulness, yoga of andere beweegvormen. Maar heb je er ooit over nagedacht dat een effectieve manier tot ontspanning, inspanning zou kunnen zijn?

Waarom bewegen?
Bewegen is de meest natuurlijke reactie op stress. Als je je gestrest voelt, maakt het lichaam zich klaar om in actie te komen. Juist met stress moet je niet te lang blijven zitten. Bewegen zorgt dat ons hart harder pompt, spieren aanspannen en ontspannen, gewrichten in beweging komen en de ademhaling sneller gaat. Zo verbrandt je lichaam als het ware de stresshormonen. Door regelmatig te bewegen, kun je je beter concentreren en slaap je beter. Bewegen tegen stress kost weinig tijd en de gezondheidswinst is groot. Bovendien worden werknemers die voldoende bewegen minder snel ziek, presteren beter en herstellen sneller.

Te weinig bewegen kan gevaarlijke effecten hebben, zoals een verhoogde kans op overgewicht, hart- en vaatziekten, pijnklachten en mogelijk zelfs kanker.

Hoe meer je op een dag zit, hoe groter de kans is op symptomen van een depressie.
Als je in het geheel geen beweging krijgt, wordt de kans op depressieve gevoelens zelfs drie keer zo groot. Depressieve gevoelens veroorzaken stress: minder geduld, hoofdpijn, piekeren, onzekerheid en slecht slapen.
Vaak herkennen we deze symptomen niet als stress en denken we niet aan meer bewegen, maar gaan we juist meer eten, drinken of tv kijken.

Ruim 40% van de werknemers beweegt onvoldoende. Hoe kunnen we deze medewerkers motiveren om in beweging te komen? Door het creëren van draagvlak, geven van voorlichting over de gezondheidseffecten, aanbieden- en/of stimuleren van beweegactiviteiten en het belonen van gezond beweeggedrag.
Er zijn talloze mogelijkheden. Vaak worden er goedbedoelde adviezen gegeven aan medewerkers die bewegen het hardst nodig hebben. Iedereen kan jou vertellen dat je meer zou moeten bewegen, maar het begint bij jezelf. Jij bepaald! Vraag jezelf daarom af, welke gezondheidsvoordelen haal ik uit meer bewegen?

Opdracht
Ervaar jij stress, investeer dan in beweging. De tijd die je hiervoor neemt ga je dubbel en dwars terugverdienen door alle gezondheidsvoordelen die het je oplevert.

Welke vorm van bewegen past bij jou? Intensief bewegen of misschien juist ontspannen bewegen. Begin bijvoorbeeld eens met een heerlijke avond wandeling door het bos. Geniet van de natuur en kom tot rust.



Inspiratie overzicht