Vitaal tijdens de wintersport

Vitaal tijdens de wintersport

Een groot deel van Nederland staat op dit moment op de piste. Tijdens wintersport ben je veel in beweging in de buitenlucht en met een beetje geluk schijnt de voorjaarszon heerlijk op je gezicht terwijl je een glas bier drinkt op een terras.

Bij wintersport wordt vaak gedacht dat je maar kunt eten wat je wilt omdat je het toch wel verbrand. Want je bent toch de hele dag aan het sporten? Kijk uit dat je het niet overdrijft door elke dag maar schnitzel en kaiserschmarren te eten. Wij geven je graag een aantal belangrijpe tips om jouw wintersport gezond en ontspannen door komen.

  1. Geniet tijdens je lunch, maar kies bewust:

De lunchgerechten die op de piste op de kaart staan, bevatten vaak veel geraffineerde suikers. Denk aan: pasta’s, noedels of Kaiserschmarren. Hier krijg je niet veel energie van waar je lang op door kunt. Want dat is toch wat je wilt? Als je dan iets bestelt op de piste neem dan juist een rijk gevulde Goulash- of groentesoep. Ook kun je kiezen voor een bord met gebakken aardappelen (gröstl). Deze suikers (koolhydraten) geven je lichaam langer energie. Zo kun je makkelijker door skiën totdat de laatste skilift nog gaat.

  1. Lekker ontbijten met verse broodjes!

De bekende traditie om ’s ochtends verse broodjes te halen voor de groep. Wie kent het niet? Vaak worden hier de bekende witte Kaiserbroodjes besteld. Een lekkere klodder chocopasta erop of een plak salami “ach dit kan toch wel voor een weekje?”. Wees slim en kies juist voor een volkoren meergranenbrood, bijvoorbeeld Schwarzbrot. Dit brood is veel voedzamer, vezelrijker en gezonder dan een simpel Kaiserbroodje. Ook nog slim beleg kiezen? Ga voor naturel ham, kaas of jam en probeer de salami en nutella te vermijden. Deze zitten vol met verzadigde vetten en suikers. Maak het helemaal af door een paar plakjes tomaat op je boterham te leggen.

  1. Slim snacken en sneller skiën.

Twix, mueslirepen of blokjes chocolade gaan er zonder tegenzin makkelijk in bij veel wintersporters. Want deze geven je snel energie en dat heb je toch nodig op de piste? Dat is deels waar, maar dit zijn geraffineerde suikers en geven je snel en kort energie. Kies voor iets wat langer vult en energie geeft: twee handjes nootjes, een banaan of een gekookt eitje. De eiwitten in deze producten zijn ook nog eens goed voor het onderhoud en de opbouw van je spieren. Winwin dus!

  1. Alcohol op de piste.

Aprés-ski en bier, het hoort er allemaal bij! Genieten is ook zeker iets wat je tijdens je vakantie moet doen. Wij willen je ondanks dat het lekker is, attenderen op de nadelige effecten van alcohol. Alcohol beïnvloed je coördinatie, denk er goed over na of het verstandig is om die tweede halve liter te bestellen terwijl je nog de piste op moet. Je brengt je eigen veiligheid eerder in gevaar. De drang naar ongezond eten wordt na twee glazen alcohol sterker. Een glas bier bevat minstens 200 kcal, een glas wijn bevat 82 kcal. Wissel eens een keer af tussen bier en wijn. Ten slotte: drink niet elke dag zodat je spieren de kans krijgen zich te herstellen. Dit wordt beperkt door het drinken van alcohol.

Grüß gott en een fijne wintersport!

Inspiratie overzicht