Werkstress zorgt voor verzuim

Een derde van het werkgerelateerde ziekteverzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Daarmee is stress op de werkvloer het grootste beroepsrisico in ons land. Zo. Dat staat. Als het ziekteverzuim door werkstress zo hoog is, waarom is daar dan nog zo weinig aandacht voor?

Schaamte, zegt Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW): 'Het is nu vaak nog een taboe om over werkstress te praten, daar schamen werknemers zich voor. Maar de bekende uitspraak 'van hard werken wordt niemand ziek', klopt in de praktijk niet. Met hard werken is niks mis, maar de randvoorwaarden om dit te kunnen doen moeten er wel zijn. Ik wil dat het normaal wordt dat werkgevers en werknemers werkstress met elkaar bespreken en aanpakken'.

Daar zijn wij het helemaal mee eens. Werkstress kan verschillende oorzaken hebben zoals; een hoge werkdruk, gebrek aan zeggenschap en regelmogelijkheden, slechte werksfeer en intimidatie (met name door de manager of collega's). Daar wordt niemand gelukkig van. Gelukkig zijn er diverse manieren om werkstress te onderzoeken en bespreekbaar te maken. Gemakkelijk is het niet, maar wel noodzakelijk. Wij geven alvast enkele tips om werkstress te verminderen.

1. Alles na het werk uit.

De dwangmatige behoefte van mensen om voortdurend hun e-mail en telefoon te checken, ook na werktijd, levert een flinke hoop (overbodige) stress op. Kortom, zet die apparaten na het werk gewoon uit om echt te ontstressen.

2. Lunch, maar niet achter het bureau.

Mensen worden depressief van eten achter hun bureau, zo bevestigden onderzoekers van de Universiteit van Sussex. Werknemers ontspannen een stuk beter als ze hun lunch op een andere plek nuttigen. Het meest bevorderlijk - en iets moeilijker te bewerkstelligen in Nederland - is: lunchen in het zonlicht, bijvoorbeeld in het park. Dan gaan de stressniveaus omlaag en het geluksgevoel omhoog. Alles is in ieder geval beter dan achter dat bureau waar al de hele dag gebivakkeerd wordt. Daar groeit de negatieve houding richting het werk en kan de stress door gebrek aan ontspanning zich verder opbouwen.

3. Lekker snoepen tegen stress

Stimuleer het drinken van thee in plaats van koffie. Veel theesoorten hebben een effect op het niveau van stresshormonen in ons lichaam en kunnen ons sneller later herstellen van een flinke dosis stress. Zorg ook dat in de snoepautomaat in ieder geval voldoende kauwgom en een lekkere donkere reep chocola aanwezig is. Dagelijks 40 gram donkere chocolade helpt ons beter om te gaan met stress en zorgt dat we bèta-endorfinen, een soort ‘geluksstoffen', aanmaken. Vooral mannen op oudere leeftijd voelen zich optimistischer dankzij dagelijks een stukje (donkere) chocola. Ook het kauwen van kauwgom is een bekende remedie tegen stress en verhoogt de concentratie. Kauwgomkauwers hebben namelijk minder cortisol (stresshormoon) in hun speeksel.

4. Ontloop stress

Tot slot een tip voor iedereen binnen de werkomgeving: vermijd vooral andere gestresste mensen. Stress-emoties kunnen zich als een virus verspreiden, omdat mensen elkaars fysiologische staat spiegelen. Kortom, je kunt stress van een ander krijgen. Andersom geldt ook dat iemand die zijn eigen stress geheel de baas is, dit als een virus op zijn omgeving kan overbrengen.

Hier, nog enkele feiten over werkstress:

  • Een kwart van alle werknemers heeft last van vermoeidheidsklachten en 7% van burn-outverschijnselen.
  • 30% van de stressklachten wordt veroorzaakt door arbeidsconflicten.
  • Sectoren met de grootste stressrisico's zijn: horeca, onderwijs, gezondheidszorg en welzijnszorg. Daarnaast: vervoer, communicatie en openbaar bestuur (politie).
  • Mensen met een stressvolle baan zijn vaker verkouden, hebben vaker griep of buikgriep en een groter risico om aan hartproblemen te overlijden.

Inspiratie overzicht