Zorg voor het hart, en het hart zorgt voor jou


Merkwaardigste spier van het lichaam

Het hart is zeker de merkwaardigste spier van ons lichaam. Onvermoeibaar trekt hij samen, tussen de zestig en de honderdtwintig keer per minuut, desnoods honderd jaar lang. Het is nuttig om die spier een beetje fit te houden, hem niet te vergiftigen met koolmonoxide uit sigarettenrook, of met cholesterol uit teveel dierlijk vet.

Het hartinfarct is namelijk verantwoordelijk voor bijna een derde van de doodsoorzaken in de westerse wereld. Het treedt acuut op en de helft van de patiënten is overleden voor zij het ziekenhuis bereikt hebben. Het voorkomen van het eerste infarct is dus het aller belangrijkst. De behandeling is nog moeilijker. Vaak moet er eerst iets ergs gebeuren willen mensen aanpassingen doen in de levensstijl. Controleren en mensen bewust maken van de risico’s is belangrijk.

Stoppen met roken
De belangrijkste bijdrage levert het stoppen met roken. Na twee jaar niet meer roken is het risico gehalveerd en na drie jaar is het risico gelijk geworden aan dat van een vergelijkbare niet-roker. Een volgende belangrijke maatregel is meer lichaamsbeweging. Hiermee kan men het risico met een kwart of meer verminderen. Ook het handhaven van een ideaal gewicht beperkt het risico

Overgewicht gaat duidelijk samen met een groter risico op het krijgen van hart en vaatziekten.

Bloeddruk & Cholesterol
Een te hoge bloeddruk is een duidelijke risicofactor voor het krijgen van een hartinfarct, het verlagen van de bloeddruk geeft een evenredige verlaging van het risico. Bij het cholesterolgehalte in het bloed liggen de zaken iets ingewikkelder. Een duidelijk te hoog cholesterolgehalte geeft een duidelijk verhoogde kans op een hartinfarct. Maar er is een vrij breed grensgebied waar niet zozeer het totale cholesterol, maar meer de verhoudingen van de verschillende bloedvetten bepalend zijn voor een eventuele verhoogde kans op een infarct. Wil jij hier graag meer over weten? 
Het preventief medisch onderzoek (PMO) geeft duidelijkheid over de staat van jouw gezondheid. Werknemers van The Vital Company geven advies dat je kunt gebruiken om je hart gezond te houden.

Conclusie
· Pas je levensstijl aan.
· Stop met roken.
· Matig met vet, koolhydraten en alcohol
· Probeer te ontspannen bij stress.
· Beweeg meer.
· Kom in actie en plan een PMO.

Inspiratie overzicht